Geen autosalon, wel voordelige saloncondities
Zonder covid-19 zou op vrijdag 14 januari de opening plaatsgevonden hebben van de 99ste editie van de Brussels Motor Show. Maar in coronatijden is alles anders en verplaatst het gebeuren zich naar de showroom van de merkverdelers. Een duidelijk geval van overmacht en gezien de omstandigheden een verdedigbaar alternatief.
Voor het tweede jaar op rij dus geen autosalon op de Heizel in Brussel maar in de showrooms van de merkverdelers. Die zijn daar niet rouwig om na een historisch slecht jaar met een terugloop van de autoverkoop met 11,2 procent in vergelijking met 2020, dat ook al dieprood kleurde.
In 2021 kregen de constructeurs bovendien af te rekenen met een tekort aan halfgeleiders waardoor de productie om de haverklap werd onderbroken en de aflevering van nieuwe auto's grote vertraging opliep. Wat voor veel ergernis bij de klanten zorgde.
Uiteindelijk werden vorig jaar in ons land 383.123 nieuwe auto's ingeschreven, het slechtste resultaat in meer dan twintig jaar.
Zonder autosalon toch voordelige saloncondities
Het goede nieuws is dat kandidaat-kopers ook zonder autosalon op de Heizel kunnen profiteren van voordelige saloncondities. In tegenstelling tot de grote buitenlandse autosalons is de Brussels Motor Show (BMS) nooit een technologiebeurs geweest maar een kijk- en koopsalon met meer dan een half miljoen bezoekers. Dat verklaart waarom BMS is blijven bestaan terwijl de IAA (Internationale Auto Ausstellung) in Frankfurt, de Mondial de l'Automobile in Parijs en de Geneva International Motor Show van de kalender zijn verdwenen.
In het verleden en afhankelijk van het merk realiseerden de exposanten tijdens de salonperiode tot 30 procent van hun jaaromzet. De return on investment was dus erg groot, een goed autosalon was de voorbode van een goed jaar voor de autosector.
Kandidaat-kopers konden er in één dag zowel het modellenaanbod als de prijzen vergelijken, wat in het voordeel speelde van de kleinere merken die met kleinere reclamebudgetten hun gamma onder de aandacht moeten brengen. Die kleinere merken tellen ook minder dealers en zijn daardoor minder present in het straatbeeld.
Elektriciteit in de lucht
Wie zich dit jaar een nieuwe auto aanschaft, zal wellicht kiezen voor een SUV. Om de redenen die wij allemaal kennen: de hogere zitpositie biedt een beter overzicht over het verkeer, vergemakkelijkt het in- en uitstappen en verschaft een subjectief veiligheidsgevoel... op mijn troon kan mij niks gebeuren!
Of je toekomstige SUV ook elektrisch aangedreven is, hangt grotendeels af van je personeelsstatuut. Ben je een zelfstandige of heb je als geprivilegieerd werknemer recht op een bedrijfswagen dan levert een deels of volledig elektrisch aangedreven auto interessante fiscale voordelen op. Almaar meer bedrijven raden hun werknemers daarom aan te kiezen voor een elektrisch aangedreven salariswagen.
Voor particulieren is een elektrische auto nog (veel) te duur. In onze buurlanden keert de overheid aan particuliere kopers een financiële incentive uit waardoor het prijsverschil tussen een elektrische en een benzine- of dieselauto verwaarloosbaar klein wordt. Dat verklaart waarom het aandeel elektrische voertuigen in ons land zo laag ligt en de CO2-uitstoot zo hoog (116,9 g/km in 2021).
Pro en contra elektrisch autorijden
Wie ervaring heeft met elektrisch autorijden zal beamen dat een BEV geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot en geen lawaai maakt tijdens het rijden, dat die sportief uit de hoek komt en terzelfdertijd aanzet tot vooruitziend rijden. Omdat die dan minder stroom verbruikt en minder snel in de stekker moet.
Het rijbereik van elektrische auto's is en blijft een pijn- en discussiepunt. Het verschil tussen theorie en praktijk is groot, te groot om hier niet aan bod te komen. De autoconstructeurs vermelden in hun publicaties en reclameboodschappen het zogenaamde WLTP-normverbruik dat echter sterk afwijkt van het reële verbruik bij alledaags gebruik in wisselende rij- en weersomstandigheden. De afwijkingen variëren van 15 tot meer dan 60 procent, aldus de resultaten van een verbruikstest in het najaar van 2021 in het kader van de verkiezing van de VAB Gezinswagen van het Jaar.
(Uit Knack.be, 10/01/2022)
Nieuwe auto gevonden? Kom gerust even langs in ons kantoor om ons aanbod te ontdekken in verzekeringen en kredieten.